Wat is GoeieVraag? GoeieVraag is een een onderdeel van Startpagina waar je vragen kunt stellen en antwoorden kunt vinden over uiteenlopende onderwerpen.

Is GoeieVraag gratis? Ja, GoeieVraag is helemaal gratis. Je hoeft enkel een account aan te maken om vragen te stellen en/of te beantwoorden.

Vraag stellen

Hoe stel ik een vraag? Je stelt een vraag door gebruik te maken van het ’Stel een vraag’-veld.

Wat zijn tips voor het stellen van een vraag? Hier volgen enkele tips voor het stellen van een vraag:

• Formuleer je vraag zo duidelijk mogelijk, zodat anderen gelijk begrijpen wat je wilt weten

• Voeg extra informatie of verduidelijking toe in het daarvoor bestemde veld

• Selecteer de juiste categorie voor je vraag. Dit vergroot de kans op antwoord enorm, omdat op deze manier de juiste potentiële antwoordgevers je vraag zien

• Vul twee tot vier trefwoorden in die je vraag beschrijven. Zo is je vraag beter vindbaar voor anderen die jou kunnen helpen

Hoe weet ik of er antwoorden zijn op mijn gestelde vraag? Je ontvangt een e-mailnotificatie als er een nieuw antwoord is gegeven. Hiervoor moet je wel binnen je profiel e-mailnotificaties aan hebben staan.

Welke notificaties zijn er en hoe stel ik e-mailnotificaties in? Er zijn e-mailnotificaties als er nieuwe antwoorden op je vragen zijn, ook kun je notificaties ontvangen bij nieuwe reacties of privéberichten. Hiernaast zijn er notificaties in te stellen voor Aanbevolen vragen. Je kunt e-mailnotificaties instellen door in te loggen op GoeieVraag en in je profielinstellingen e-mailnotificaties in of uit te schakelen.

Wat als ik geen geschikte categorie kan vinden voor mijn vraag? Als je geen geschikte categorie kunt vinden, selecteer dan de hoofdcategorie waarin deze het best past en selecteer vervolgens de Overig-sectie.

Wat is een vraag “volgen”? Als je een vraag die door iemand anders is gesteld interessant vindt, kun je deze volgen. Je ontvangt dan een e-mail als er een nieuw antwoord wordt gegeven.Als je niet alle antwoorden wilt ontvangen, maar alleen het beste antwoord, dan kun je dit aangeven in jouw profiel.

Antwoorden geven

Aan welke voorwaarden moet een antwoord voldoen? Een goed antwoord is zo geschreven dat het de vragensteller zo goed mogelijk helpt en bestaat uit meer dan een ”Ja” of “Klopt”. Een antwoord herhaalt ook niet eerder gegeven antwoorden en is zo objectief mogelijk geformuleerd. Haal bij voorkeur ook een goede betrouwbare bron aan om je antwoord te onderbouwen.

Kan ik mijn antwoord nog aanpassen? Het is niet mogelijk om een gegeven antwoord aan te passen. Wel kun je extra uitbreiding toe te voegen. Dit doe je door op de knop Bewerken te klikken.

Antwoorden beoordelen

Wat gebeurt er als ik een antwoord beoordeel? Vaste gebruikers van GoeieVraag kunnen ieder antwoord op een vraag beoordelen door middel van een duim omhoog of een duim omlaag. Iedereen kan een antwoord slechts eenmalig beoordelen. Je eigen antwoorden kun je niet beoordelen. Om het beoordelen zo laagdrempelig en makkelijk mogelijk te maken zijn de duimpjes anoniem en is er geen reactie vereist.Bij het beoordelen van een antwoord is het aantal beoordelingen erg van belang. Hoe meer positieve beoordelingen, hoe waardevoller het antwoord gevonden wordt door een grote groep gebruikers. Voor negatieve beoordelingen geldt natuurlijk het omgekeerde.

Waarom mag ik geen antwoorden meer beoordelen? Het is niet toegestaan om systematisch en/of onevenredig veel op een gebruiker te stemmen met het doel om deze ‘omhoog’ of ‘omlaag’ te stemmen. Als er misbruik van het waarderingssysteem wordt ontdekt, dan worden je stemmogelijkheden (“duim omhoog” en “duim omlaag”) tijdelijk gedeactiveerd. Je kunt dan voor één of meer dagen geen vragen of antwoorden meer beoordelen. De rest van de website kun je nog wel gebruiken. Gebruikers met niveau 1 kunnen geen antwoorden beoordelen.

Punten en niveaus

Hoe verdien ik punten? Je verdient punten door actief te zijn op GoeieVraag. Je krijgt onder meer punten wanneer je inlogt, vragen als ‘interessant’ markeert, goede antwoorden geeft, antwoorden als ‘beste antwoorden’ aanvinkt of als je zelf positieve duimpjes ontvangt

Hoe ga ik een niveau omhoog? Je bereikte niveau is gekoppeld aan het aantal punten dat je hebt. Een overzicht van welk niveau hoort bij welk puntenaantal vind je op het niveauoverzicht.

Hoe wordt het percentage beste antwoorden berekend? Het percentage ‘beste antwoorden’ dat te vinden is op je profielpagina wordt berekend door het totaal aantal ‘beste antwoorden’ te delen door het aantal beantwoorde vragen en waarbij een ‘beste antwoord’ is gekozen.

Wat zijn medailles? Een medaille is een bewijs van expertise in een bepaalde categorie. Als je binnen een bepaalde categorie veel goede antwoorden geeft, dan krijg je daarvoor als beloning een medaille. Jouw medailles worden getoond bij je antwoorden en op je profielpagina, zodat andere gebruikers kunnen zien in welke categorieën jouw bewezen expertises liggen.

Er zijn drie typen medailles, waarvan je er één per categorie kunt krijgen: brons, zilver en goud.

Wanneer krijg ik een medaille? Of en welke medaille je krijgt hangt af van de hoeveelheid en de kwaliteit van je antwoorden binnen een bepaalde categorie. Eén van de belangrijkste vereisten is dat je een minimum aantal ‘beste antwoorden’ hebt gegeven in de categorie.

• Bronzen medaille: minimaal 10 beste antwoorden

• Zilveren medaille: minimaal 20 beste antwoorden

• Gouden medaille: minimaal 40 beste antwoorden

Bovendien moet je binnen de categorie een bovengemiddeld ‘percentage beste antwoorden’ hebben. Het uitdelen van medailles gaat automatisch, op basis van de genoemde statistieken. Als je een medaille krijgt, ontvang je hiervan een privébericht. Eenmaal verdiende medailles kun je niet meer verliezen.

Wat zijn tips om het krijgen van een medaille te versnellen? Medailles worden uitgedeeld aan gebruikers die hun expertise in een bepaalde categorie hebben bewezen. Een medaille verdienen gaat niet zomaar, en er is geen ‘magische formule’ om snel medailles te verdienen. Wel kunnen we je de volgende tips geven:

• Geef alleen antwoord op vragen waarop je ook daadwerkelijk een goed antwoord hebt.

• Lees de vraag goed en probeer bij elk antwoord de vraagsteller zo goed mogelijk te helpen.

Privéberichten

Wat zijn privéberichten? Privéberichten kunnen worden uitgewisseld tussen gebruikers van GoeieVraag. Deze zijn niet zichtbaar voor andere gebruikers.

Hoe verstuur ik een privébericht? Als je op jouw GoeieVraag-profielpagina bent, dan kun je op het envelop-icoon klikken. Een andere mogelijkheid is om naar ‘Mijn berichten’ te gaan en op ‘Nieuw bericht’ te drukken. Typ in het veld ‘Aan’ de gebruikersnaam in van de persoon aan wie je het bericht wilt sturen. De mogelijke gebruikers worden automatisch getoond.

Hoeveel privéberichten mag ik versturen? Om spam te voorkomen, is er een limiet ingesteld op het aantal privéberichten dat je maximaal per dag kunt versturen. De limiet hangt af van je profielniveau. Op profielniveau 1 mag je 5 berichten per dag versturen. Per niveaustijging mag je 5 extra berichten versturen, tot maximaal 25 op een dag.

Hoe weet ik wanneer ik een nieuw privébericht heb? In je profielbox bij ‘Mijn berichten’ zie je een nummer in het paars verschijnen wanneer je een nieuw bericht hebt. Als je hebt ingesteld dat je notificatieswilt ontvangen, dan ontvang je nieuwe ongelezen privéberichten per e-mail.

Kan ik privéberichten van één persoon blokkeren? Nog niet, maar hier werken we aan. Als je een ontvangen privébericht op de website leest, zie je naast de naam van de verzender de optie staan. Als je daarop klikt, kan die gebruiker vanaf dat moment geen berichten meer naar jou versturen. Op dezelfde manier kun je een gebruiker ook weer deblokkeren.

Mijn account en GoeieVraag-profiel

Wat is Mijn account? Met Mijn account is het eenvoudig om met hetzelfde account op verschillende Sanoma-sites in te loggen. Naast Startpagina GoeieVraag kun je zo direct inloggen op onder meer NU.nl, VIVA.nl en Libelle.nl.

Ik weet mijn wachtwoord niet (meer). Wat nu? Je kunt jouw wachtwoord van Mijn account herstellen door voor de optie ‘Wachtwoord vergeten’ te kiezen bij het inlogscherm.

Waarom ben ik automatisch ingelogd? Je hebt waarschijnlijk al een account bij een ander merk aangemaakt, die je ook kunt gebruiken voor je instellingen van GoeieVraag. Andere Sanoma-merken waar je dit account kunt gebruiken zijn onder meer NU.nl, Libelle.nl en LINDA.tv. Hier vind je een overzicht van alle Sanoma merken: http://www.sanoma.nl/merken/

Wat is het GoeieVraag profiel? Naast een account gebruik je op GoeieVraag een eigen profiel met unieke gebruikersnaam. Binnen dit profiel vind je ook jouw persoonlijke voorkeuren en instellingen voor GoeieVraag.

Moet ik me registreren om een vraag te kunnen stellen? Ja, je moet geregistreerd zijn om een vraag te kunnen stellen. Naast een account wordt er ook gevraagd om een eigen unieke profielnaam die op GoeieVraag wordt gebruikt.

Kan ik mijn gebruikersnaam wijzigen? Nee, je kunt je gebruikersnaam niet wijzigen.

Hoe verwijder ik mijn GoeieVraag profiel? Dit kun je via het contactformulier doen.

Hoe verwijder ik Mijn account? Wanneer je je account op wilt zeggen, kun je een e-mail sturen naar Webmaster Startpagina. Wij maken het dan voor je in orde.

Overig

Hoe kan ik misbruik rapporteren? Als je een vraag, antwoord of reactie tegenkomt die niet thuishoort op GoeieVraag, dan kun je deze rapporteren. Dit doe je door op de knop ‘Meld’ te drukken die je bij elke vraag, antwoord en reactie ziet staan. De moderators worden vervolgens ingelicht van je melding en zullen zo nodig actie ondernemen.

Hoe voeg ik een afbeelding toe? Je kunt bij je vraag of antwoord een afbeelding plaatsen door deze te uploaden vanaf je computer. Als de afbeelding op internet staat moet deze eerst gedownload worden. Let op, een afbeelding mag maximaal 4 MB zijn! Om de afbeelding toe te voegen druk je op de knop ‘Afbeelding toevoegen’ en klik je vervolgens op ‘Bestand kiezen’. Selecteer de afbeelding en druk op “openen”. Pas nadat je je vraag of antwoord plaatst wordt de afbeelding geüpload. Het kan even duren voordat deze verschijnt bij je vraag of antwoord.

De volgende bestandsformaten zijn toegestaan:

• JPG / JPEG

• PNG

Het plaatsen van afbeeldingen is alleen toegestaan als deze relevant zijn: ze moeten je vraag/antwoord aanvullen of verduidelijken.

Hoe voeg ik een video toe? Je kunt een video plaatsen door de URL van de video te kopiëren en plakken bij je vraag of antwoord. In veel gevallen wordt de video direct binnen GoeieVraag getoond en afgespeeld. Dat gebeurt bij video’s van onder meer de volgende websites:

• 5min.com

• blip.tv

• Dailymotion

• dotSUB.com

• Google Video

• Metacafe

• Qik Video

• SchoolTV

• Uitzending Gemist

• Viddler Video

• Vimeo

• YouTube

Je kunt alleen URLs van video’s plaatsen. HTML-code om video’s te in te sluiten is om veiligheidsredenen niet toegestaan.

Ik heb een andere vraag! Als je nog een vraag hebt die op deze pagina niet wordt beantwoord,neem contact op met de redactie van GoeieVraag middels het contactformulier.